In november was ik nog met mijn foodies in Berlijn en nu kreeg ik de kans om met een groep retailers Berlijn te bezoeken. Twee intensieve dagen die voor mij in het teken stonden van het ontdekken van Berlijn vanuit een retailbril, het ontmoeten van professionals in retail en het kennismaken met het platform RetailTrends.
Na een voorspoedige vlucht checkten we rond het middaguur in bij het Radisson Blu hotel. Na een kennismakingslunch stapten we op de fiets voor de storetour. Door de goede voorbereiding van de organisatie zijn we op veel plaatsen erg gastvrij ontvangen en maakten de ondernemers tijd om ons te enthousiasmeren met hun verhaal. Zo zijn we onder andere meegenomen in de verhalen van Rapha (community voor fietsers), Ecoalf (duurzaamheidsshop omdat er geen planeet B is), YUN (een bril op maat in 20 minuten) en Bless (wonen in een winkel of winkelen in een woning?). Aan het einde van de middag bezochten we de hoofdkantoren van MyMuesli en Marley Spoon. Beide mooie organisaties met enorm bevlogen medewerkers. Ik ben fan!
De tweede dag hadden we de eer om als een van de eerste gasten het splinternieuwe hoofdkantoor van Zalando te mogen bezoeken. Caroline Carlqvist gaf ons een kijkje in de keuken van personalization bij Zalando, Carsten Keller nam ons mee in Connected Retail en Remko Bakker vertelde ons over logistieke innovaties zoals de smart lock door.
Na de lunch bij Hans im Glück en een rondleiding door KaDeWe vlogen we volop inspiratie weer terug naar Nederland. Marcel, Donovan, Benjamin en de andere reisgenoten… enorm bedankt voor jullie energie, gezelligheid en inspiratie!