Mijn ouders hadden iets te vieren. Een goede reden om ons uit te nodigen voor een etentje. We waren met zijn 8’en, mijn ouders, mijn zus met haar vriend en mijn man en ik met de kinderen. Het was nog voor de coronacrisis, toen mocht dat nog.
Een medewerker bracht ons naar de tafel die voor ons was gereserveerd. Ze had een mooie plek voor ons uitgekozen. De drankjes werden opgenomen en de menukaart uitgedeeld. We kregen zo’n grote leren map. Je kent ze vast wel. Met veel a4’tjes in van die insteekmapjes. Lekker makkelijk, dan kun je de bladen zelf printen.
Ik sloeg de map open en werd allereerst hartelijk welkom geheten met de hele historie van het pand en de familie.
‘Heeft u een keuze kunnen maken?’ vroeg de medewerker. Een keuze kunnen maken? Ik heb de kaart nog niet gezien!
Dus maar even snel doorbladeren. Op de eerste vier pagina’s staan de dranken en op de pagina’s daarna de lunchgerechten.
Eindelijk was ik bij de dinerkaart. Een kaart met een seizoensmenu, een keuzemenu, een menu van de chef en à-la-carte-gerechten. ‘Wat kies jij?’ vraagt mijn moeder.
Naast het keuzemenu met 5 voor-, hoofd- en nagerechten, waren er ook nog eens 10 voorgerechten, 12 hoofdgerechten en 6 desserts. Enorme keuzestress!
‘Heeft u een keuze kunnen maken?’ Sorry! Ik was er nog steeds niet uit.
Oké, ik ga voor een voor- en hoofdgerecht. Dan kan ik later altijd nog beslissen of ik een dessert neem. De à-la-carte-gerechten staan op volgorde van prijs, van laag naar hoog. Eigenlijk heb ik heel veel zin in de surf & turf, maar die staat helemaal onderaan, dus dat is niet zo beleefd. Ik ben er uit! Ik neem een vitello tonnato vooraf en een zeebaars als hoofdgerecht.
Herkenbaar?
Kijk eens kritisch naar je menukaart. Maak de keuze voor de gast niet te ingewikkeld. Help de gast kiezen door het gerecht of het menu dat je graag wilt aanbieden meer aandacht te geven. Ook de medewerker kan helpen met het aanbevelen van een bepaald menu of gerecht. Wanneer de gerechten in volgorde van laag naar hoge prijs staan, valt het erg op als je een keuze maakt voor een duur gerecht. Dat is niet prettig voor de gast.
In mijn online programma ‘Optimaliseren van gastvrijheid’ komen nog veel meer tips aan bod. Kijk hier voor meer informatie.